Access to Ecuadorian higher education What career do students choose?: Social repercussions of a public policy
Main Article Content
Abstract
Since the new Constitution of 2008, Ecuador has made many changes in higher education, with public policies to benefit young people who complete their secondary education, in accordance with the right to education conceived as a common good for all. The objective of this analysis is the public policy that has not yielded the expected results and has left a bittersweet taste in the mouths of young people and the homes to which they belong, as they have placed their hopes for better living conditions thanks to the academic expectations that exist in the higher education system, which are not channeled effectively, generating social repercussions such as university dropouts and the impossibility of appropriate job insertion, which is addressed in this article, with a description of what is currently happening. An analysis has been made of how this public policy for access to higher education works, which lacks adequate support as part of the substantive functions of the higher education system, made up of higher education institutions with internal policies that apply university autonomy. Choosing the career of your dreams has become the greatest challenge for young people in Ecuadorian society.
Keywords: public policy, higher education, law, common good.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ávila Alexander, R. (Coord.) & Collado Guzmán, G. J. (Coord.). (2022). Educación superior y ciudadanía. (1 ed.). Colegio de Ciencias y Artes de Tabasco. https://elibro.net/es/lc/upanama/titulos/230469
Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador. Asamblea Constituyente. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf
Cabrales. A. & Sanz. I. (2024). Economía de la Educación. Fundación Ramón Areces. https://www.fundacionareces.es/fundacionareces/es/publicaciones/listado-de-publicaciones/economia-de-la-educacion.html
CES (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. https://www.gob.ec/regulaciones/ley-organica-educacion-superior-loes#:~:text=%2D%20Esta%20Ley%20tiene%20como%20objeto,p%C3%BAblico%20hasta%20el%20tercer%20nivel.
CES (2022). Reglamento de Régimen Académico-Ecuador. https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf
CES (2022). Plan de Desarrollo de la Educación Superior (2022-2026)-Ecuador. https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2024/09/Plan-de-Desarrollo-SES-2022-2026-12-08-2024.pdf
CES (2024). Reglamento de Armonización de la Nomenclatura de Títulos Profesionales y Grados Académicos que confieren las Instituciones de Educación Superior del Ecuador. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3/Reglamento_Armonizaci%C3%B3n_nomenclatura_T%C3%ADtulosProfesionales_GradosAcad%C3%A9micos.pdf
Beltran. P. (2021). Educación Superior Ecuatoriana: una mirada desde la política pública, previo a la Ley Orgánica de Educación Superior. Universidad Espíritu Santo. https://uees.edu.ec/descargas/libros/2021/educacion-superior-ecuatoriana.pdf
Friedemann, S. (2014). Universidad pública y experiencia estudiantil. https://www.redalyc.org/pdf/373/37333038005.pdf
Kelsen, H. (2023). Teoría pura del derecho (1 ed.). Trotta, S.A. https://elibro.net/es/ereader/upanama/246922?page=2
Maldonado Pinto, J. E. (2018). Metodología de la investigación social: paradigmas: cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. (ed.). Ediciones de la U. https://elibro.net/es/ereader/upanama/70335?page=1
Montaño Calcines, J. R. (2009). Español: preparación para el ingreso a la educación superior: Pueblo y Educación. https://elibro.net/es/ereader/upanama/71270?page=1
Romero Sotolongo, B. (2009). El acceso a las instituciones de Educación Superior desde la perspectiva de la administración de procesos. Memorias del VI Coloquio de Experiencias Educativas en el contexto universitario. Editorial Universitaria. https://elibro.net/es/ereader/upanama/27686?page=1
Teodoro, A. (Coord.). (2014). Sumando voces: ensayos sobre educación superior en términos de igualdad e inclusión social. Miño y Dávila. https://elibro.net/es/ereader/upanama/42104?page=5
Ulloa, C. (2023). Hacia dónde va la Educación Superior. Dilemas y transformaciones en Ecuador. Esquel CLIC https://www.uhemisferios.edu.ec/wp-content/uploads/2024/02/HaciaDondeVaEducacionSuperior.pdf