Motives and Usage Hours of Food Delivery Apps

Main Article Content

Mgtr. Angel André Infante Plaza

Abstract

In recent years, delivery applications have increased in use due to technological growth and, above all, the need for people not to leave their homes; this in order to have more comfort when ordering food by ordering at home, for which several companies created or promoted different applications in order to satisfy that specific audience. The objective of this investigation is to know what are the reasons and the frequencies of use of the delivery applications, the time reference was taken to those used in the period that contemplated from October 1 to 15, 2022. The investigation carried out was descriptive type with a quantitative approach, a survey was applied as a research technique to 180 people from the city of Guayaquil, whose requirement was to have used a food delivery application; applying non-probabilistic sampling. The analysis of results determined that people use delivery applications due to the different food options they have at the time of ordering and the time they use them the most, they consider afternoon with 49.44%. An additional result of the investigation determines that Pedidos Ya was the most used food application with 37.22% of the total respondents.


Keywords: apps, delivery, technology, purchases.

Article Details

How to Cite
Infante, A. (2023). Motives and Usage Hours of Food Delivery Apps. Revista Sapientia Technological, 4(2), 17–25. https://doi.org/10.58515/012RSPT
Section
Artículos

References

BBVA (2019, 14 de junio). Cómo las aplicaciones móviles han transformado el sector de la restauración y la entrega a domicilio. Open Mind BBVA. https://www.bbvaopenmind.com/economia/empresa/como-las-aplicaciones-moviles-han-transformado-el-sector-de-la-restauracion-y-la-entrega-a-domicilio/

Camino Financial (2023, 19 de junio). Apps de comida a domicilio para tu restaurante. https://www.caminofinancial.com/es/apps-de comida/#:~:text=Estas%20aplicaciones%20permiten%20que%20sus,de%20cualquier%20tipo%20de%20comida.

El Comercio (2018, 22 de agosto). Cinco razones para usar una app de delivery. https://elcomercio.pe/tecnologia/moviles/moviles-cinco-razones-app-delivery-noticia-549629-noticia/#:~:text=Los%20servicios%20de%20delivery%20ahora,las%20colas%20en%20los%20establecimientos.

El Universo (2021, 2 de abril). Las apps de entrega de comida a domicilio que podemos usar en Ecuador. https://www.eluniverso.com/noticias/ecuador/las-apps-de-entrega-de-comida-a-domicilio-que-podemos-usar-en-ecuador-nota/

Ekos (2022, 1 de abril). Aplicaciones de Delivery en Ecuador en 2022. https://www.ekosnegocios.com/articulo/aplicaciones-de-delivery-en-ecuador-en-2022

Esteban, R. Á. (2003). Las preguntas de respuesta abierta y cerrada en los cuestionarios. Análisis estadístico de la información. Metodología de encuestas, 5(1), 45-54.

Fudo (2021, 10 de septiembre). Pros y contras de las Apps de Delivery: ¿Cómo alcanzar más ventas y no perder dinero? https://blog.fu.do/pros-y-contras-de-las-apps-de-delivery-c%C3%B3mo-alcanzar-m%C3%A1s-ventas-y-no-perder-dinero

Giles, C. A. (2020). Recomendaciones para las MIPyMES. ¿Qué hacer para sobrevivir a la pandemia del COVID-19? NotasEstratégicas, (86), 1-13. http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/handle/123456789/4845.

Infante Plaza, A., & Vidal Fernández, P. (2023). Main reasons for buying through an ecommerce. MktDESCUBRE, 1(21), 157 - 163. doi:10.36779/mktdescubre.v1i21.816

Mitali, G. (2019). A Study on Impact of Online Food Delivery App on Restaurant Business. Special Reference to Zomato and Swiggy. International Journal of Research and Analytical Reviews, 6(1), 889-893

Ortiz, G. (2015). La Encuesta-Definición, diseño y operacionalización. Técnicas de Investigación Cuantitativas y Cualitativas.

Ramírez, D., Otero, M., & Wilson, P. (2014). Comportamiento del consumidor turístico. Criterio Libre, 12(20), 165-183.

Revista Lideres (2020, 8 de octubre). El desarrollo y descargas de ‘apps’ se incrementaron. https://www.revistalideres.ec/lideres/desarrollo-descargas-apps-incrementaron-consumo.html

Sánchez Aspajo, P. (2015). El consumidor en la era digital.

Sandoval Damián, J. M., Serralde Coloapa, J. L., & Acosta Gonzaga, E. (2021). Apps de entrega a domicilio en CDMX: estrategia restaurantera de ventas para sobrevivir a la pandemia. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1104

Soft Restaurant (2019, 1 de febrero). 7 beneficios de usar una aplicación para servicio a domicilio en tu restaurante. https://softrestaurant.com/blog-restaurantero/455-7-beneficios-de-usar-una-aplicacion-para-servicio-a-domicilio-en-tu-restaurante

Strasser López, D., & Morales Villacis, M. (2022). Factores que inciden en el uso de apps de delivery para la compra de comida rápida en la ciudad de Guayaquil. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 1180-1197. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1946