State optimization through behavioral economics: Customizing public services in Perú

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Dra. Esperanza Marlene Zapata Carnaqué, PhD.
Carmen Briceida Calipuy Namay
Jorge Antonio López Vásquez
Darlyn James Ponce Avalos

Abstract

In the world, increasingly well-informed customers are becoming more demanding regarding the goods and services they acquire, and in this context, the State, which is the provider of the most essential services to the population, is no exception. The present research aims to examine the application of behavioral economics to enhance the efficiency of public services through personalization. The methodology involves a thorough review of empirical studies and theoretical approaches demonstrating how the principles of behavioral economics have been employed to tailor state services to individual citizens' preferences. The results highlight that personalizing public services based on understanding human decisions can lead to better resource allocation and increased citizen satisfaction. Furthermore, it is observed that choice architecture strategies, process simplification, and the use of soft incentives have proven to be effective in optimizing government services. The main conclusions suggest that the successful implementation of behavioral economics approaches in state services requires interdisciplinary collaboration, careful attention to ethics and privacy, and ongoing assessment of their impact to ensure continuous improvements in public administration.

Article Details

How to Cite
Zapata Carnaque, E. M., Calipuy Namay, C. B., López Vásquez, J. A., & Ponce Avalos, D. J. (2024). State optimization through behavioral economics: Customizing public services in Perú. Revista Sapientia Technological, 5(1), 30–39. https://doi.org/10.58515/018RSPT
Section
Artículos
Author Biographies

Carmen Briceida Calipuy Namay, Universidad César Vallejo, Trujillo Perú.

Estudiante del VIII ciclo de la carrera profesional de Administración en la Universidad César Vallejo de Trujillo.  Miembro del Tercio Superior.  Certificación técnica de Asistente Administrativo.  Certificado de reconocimiento de la Coordinación Grupo SENNOVA y la Coordinación Nacional de Relaciones Internacionales y Cooperación del Servicio Nacional de Aprendizaje Sena por la participación como pasante de investigación en el II Verano de Investigación Sena – Colombia en el período 2022-II en modalidad remota.  

Jorge Antonio López Vásquez, Universidad César Vallejo, Trujillo Perú.

Estudiante del VIII ciclo de la carrera profesional de Administración en la Universidad César Vallejo de Trujillo.  Miembro del Tercio Superior.  Certificación técnica de Asistente Administrativo.  Diploma de reconocimiento de la Escuela Profesional de Administración por obtener el Primer Puesto en la Feria de Emprendimiento: Aprende, Emprende y Sorprende semestre 2021–II. Participante del Programa de Movilidad Académica en el semestre 2022-II, a la Universidad de Granada en España.

Darlyn James Ponce Avalos, Universidad César Vallejo, Trujillo Perú.

Estudiante del VIII ciclo de la carrera profesional de Administración en la Universidad César Vallejo de Trujillo.  Miembro del Tercio Superior.  Certificación técnica de Asistente Administrativo.  Asistente al seminario internacional “Empréndete: El desafío de la innovación y la inteligencia artificial.

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