Design of a behavioral economics unit in a higher education institution

Main Article Content

Dra. Aimara Rodríguez Fernández
Dr. Armenio Pérez Martínez

Abstract

Higher education in Ecuador requires behavioral policies to be applied to achieve the fulfillment of its social mission: the training of future generations. The objective of this research is to design a behavioral economics unit in a higher education institution, which allows addressing friction situations, both in internal clients and in students. The methodology used is qualitative, emphasizing the bibliographic review and the analysis of previous success cases. The results allow the design of a behavioral economics unit in a higher education institution based on strategic alignment with the institution's objectives. As conclusions, the importance of the creation and implementation of this type of units in higher education institutions is highlighted.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Fernández, A., & Perez, A. (2024). Design of a behavioral economics unit in a higher education institution. Revista Sapientia Technological, 9–16. https://doi.org/10.58515/edesp1spt02
Section
Artículos

References

Guevara, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Folios, (44), 165179. https://www.scielo. org.co/pdf/folios/n44/n44a11.pdf

Hortal, A. (2023). Combatiendo la violencia de género a través de políticas públicas conductuales: alcances y limitaciones. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 13(25), 63-77. https://doi.org/10.17163/ret.n25.2023.05

Mondragón, L., Jiménez, J. A., Meza, D. M. y Sosa, L. (2017). Regulación y autorregulación de las prácticas éticas en la publicación científica. Salud mental, 40(5), 227-234. https://www.redalyc.org/journal/582/58254203007/

Pérez, A (2021). ¿Es transferible el conocimiento de Economía Conductual a investigaciones sobre pobreza? Behavior & Law Journal, 7(1), 78-85. https://doi.org/10.47442/blj.v7.i1.81

Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE de Guayaquil. (2022). Planeación Estratégica del Desarrollo Institucional (PEDI) 2022-2026. https://www.ulvr.edu.ec/universidad/quienes-somos

Zuppone, R. (2018). La vida propia del experimento: un análisis crítico de la autonomía de la experimentación y su relación con la constitución y la justificación de la evidencia empírica. Revista Latinoamericana de Filosofía, 37(2), 213-238. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-73532011000200003&script=sci_abstract

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.