The Podcast content management, as a proposal for the dissemination of Ecuadorian intangible cultural heritage Podcast content management
Main Article Content
Abstract
http://doi.org/10.58515/003RSPT
Content management in digital media has become the strategic way for the socialization of innovative ideas, content and the search for community creation. Thus, the intangible cultural heritage of Ecuador needs the communities to participate through social contact, as well as the oral dissemination that traditions and ancestral knowledge need to be disseminated from generation to generation, which has become the main problem for the development of the towns. In the present investigation, the Podcast is presented as an ideal tool for the dissemination of ancestral knowledge among the communities of Ecuador, since it presents an ease of learning both for the sender of the messages and for the listening community, through the descriptive study. and exploratory present in the investigation, it was sought to demonstrate the advantages of the tool, as well as through the analytical - synthetic method and through the instruments used in the mixed type investigation, the feasibility of the podcast is shown and how it would favor the dissemination of the intangible cultural heritage of Ecuador.
Keywords: information and communication technologies, podcast, intangible cultural heritage, digital tools, digital ecosystems
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alvarez, C., & Alvarez, E. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación . Gazeta de antropología , 23.
Amoedo, A., Vara, M., & Negredo, S. (2018). Center for Internet Studies and Digital Life . Digital News Report , 15.
Borges, F. (2009). Profcast: aprender y enseñar con podcast. Barcelona : Universidad de Cataluña .
Brown, M., & Huettner, B. (2018). Managin virtual teams: getting the most from wikis, blogs and other collaborative tools. Wordware Publishing, 20-34.
Celaya, I., & Arbues, E. (2020). El estudio netnográfico de comunidades transmedia en torno al posdcast: nuevos horizontes en la investigación de ecologías de aprendizaje digitales . Education in the knowledge Society , 15.
Clemente, J. (2021). Generación Z: Claves para interactuar con las nuevas audiencias . Madrid , , España.
Fernández, E., & Martínez, J. (2018). Ecologías de Aprendizaje:educación expandida en contextos múltiples. Abriendo la investigación educativa a la pluralidad de contextos, agentes y conocimientos, 20.
Ferran, A. (14 de junio de 2015). Fundamentos y evolución de la multimedia . Obtenido de http://multimedia.uoc.edu/blogs/fem/es/author/myrk/
Figueroa, C. (2019). Percepción de los estudiantes de una universidad pública de Lima, respecto del podcast como herramienta de aprendizaje. Estudios de Educación ISSN 2542-4980, 35-44.
Galindo, A. (2019). Derechos digitales:una aproximación a las práctias discursivas en internet desde la etnografía virtual. Revista de tecnología y sociedad, 20.
Ganga, F., & Vera, J. (2008). El gobierno corporativo: consideraciones y cimientos teóricos. Cuadernos de Administración, 93-126.
Garcia, D., & Aparicio, R. (2018). Homo Comunicans. Cartografía y gramática de la participación en el tratamiento del scasting. Madrid : Universidad Nacional de Educación a Distancia .
Gomez y Zapata. (2013).
Guajardo, G., & Andrade, N. (2008). Contabilidad financiera. Mexico DF: McGraw Hill Interamericana.
Hilb, M. (2007). Gobierno corporativo. (G. e. Edicon, Ed.)
Instituto Nacional del Patrimonio Cultural. (12 de enero de 2021). Obtenido de https://www.patrimoniocultural.gob.ec/patrimonio-cultural-inmaterial-frente-al-covid-19/
Jensen, M. &. (1976). Theory of the firm: management behaviour, agency costs and ownership structure. . Journal of Finantial Economics, 305-360.
Konja, J. V., & Flores, A. E. (2014). El gobierno corporativo: un enfoque moderno. Quipukamayoc, 15(29), 7 - 22.
León, R., & Angamarca, J. (2020). Patrimonio Cultural Inmaterial a través de la planificación participativa en Saraguro. Caso INTI RAYMI Comunidad Las Lagunas Ecuador . RES NON VERBA ISSN 1390-6968, 15.
Marin, G. (2016). Podcasting y transmedia:El transcasting. Madrid : Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación .
Muñoz. (2011).
Oporto Pinares, S. (2021). El Buen Gobierno Corporativo y la creación de valor en la empresa. Repositorio Académico UPC.
Pérez Sisa, F. G. (2021). Influencia del gobierno corporativo en las empresas del Ecuador, y su aporte a la competitividad internacional. Revista Eruditus, 25-43.
Portalanza, A. (9 de Mayo de 2013). GOBIERNO CORPORATIVO UNA APROXIMACIÓN TEÓRICA. Saber, Ciencia y Libertad, 8(1), 117-124.
Proietti. (2008).
Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia:nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital , 18.
Sellas, T. (2011). El postcasting. Revolución Sonora , 67-96.
Shuster, A. (28 de Noviembre de 2004). La mejora de las prácticas corporativas. La Nación.
Sperber, D. (2008). El Gobierno Corporativo ¿en el Ecuador? en :Universidad San Francisco de Quito. Quito.
Sperber, David A. (2008). El Gobierno Corporativo ¿En Ecuador? Quito: Universidad San Francisco de Quito.
Stacey, R. D. (1995). The Science of Complexity: An Alternative Perspective for Strategic Change Processes. Strategic Management Journal, Vol. 16, No. 6, 477-495.
Suárez, V. (2020). Comunidades proscritas:una reflexión sobre las posibilidades de la etnografía vritual . Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, 20.
Superintendencia de compañías, V. y. (2021). Normas Ecuatorianas para el Buen Gobierno Corporativo. BID Invest.
UNESCO. (1o de 10 de 2001). Obtenido de https://ich.unesco.org/es/que-es-el-patrimonio-inmaterial-00003