Practical experience of the university-company link in the San Luis Municipality

Main Article Content

Misael Leyva Ríos
Ing. Juan Carlos Marín Arias
Ing. Elsy María Rivero González

Abstract

The present investigation revolves around the university-company link that is developed in the entities and institutions of the territory, this, for the execution of specific tasks that allow the development of various activities that contribute to the comprehensive training of the engineering professional, in addition to guaranteeing the agri-food sustainability from the application of scientific knowledge, creativity and innovation, from their own training in the blended model and from the practices of the curriculum subjects. Several experiences have been developed where managers, specialists, teachers, students, engineers, production technicians and project advisors from CUM and the Agroforestry Company have participated, which has made it possible to have greater visibility in the CUM-Company relationship, which is the proposal which is presented as a result in this work. The shortcomings in this relationship have been, one of the resistance to the effective and efficient development of the training process of university professionals at work and the non-intentionality of both institutions to carry out social development and its main cause has been the character empirical study of its conception in agro-productive processes. The present investigation implements a methodology with a qualitative approach, theoretical methods are implemented that allow an analysis of the bibliographic sources to systematize the essential terms, as well as review the regulations to clarify the intention of the authors. Empirical methods are implemented that allow observing the problem and proposing solution actions. Among the expected results is providing actions that guarantee and contribute to giving scientific support to the university-company relationship, actions necessary to guarantee the link with society and that future professionals from different levels of training can enter the field. professional and contribute with their scientific and practical knowledge.

Article Details

How to Cite
Leyva Ríos, M. ., Marín Arias, J. C. ., & Rivero González, E. M. . (2023). Practical experience of the university-company link in the San Luis Municipality. Revista Sapientia Technological, 4(1). https://doi.org/10.58515/008RSPT (Original work published June 9, 2023)
Section
Artículos

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La Escuela en la Vida. La Habana: Editorial Félix Varela-MERCADU S.A.

Constitución de la República de Cuba. Artículo 7, 19, 20, 21 y 32. Editorial Política, 2019.

Cuba. V Congreso Iberoamericano de Ingeniería de Proyectos, 13-14 de noviembre de 2014, Loja, Ecuador. Disponible en: http://congreso.riipro.org.(Consultado: 15 de octubre de 2022).

Chen-Quesada, E., y Segura-Bonilla, O. (2018). La educación ante las nuevas demandas del sector empresarial y el desarrollo nacional. En La vinculación Universidad-Empresa para el desarrollo integral con impacto social (pp. 11-28). Ciudad de México: REDUE-ALCUE/UDUAL.Recuperadodehttp://redue-alcue.org/website/content/publicaciones/vueimpactosocial/Cap-01%0A.

CRESALC–UNESCO. (1996). Documento de política para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. Resumen Ejecutivo, Serie 4, Políticas y Estrategias, Caracas, 7 – 11.

Fernández de Lucio, I. (2014). Mitos y realidades de la vinculación Universidad-Entorno Socioeconómico. Congreso Red ALCUE. Buenos Aires: Ingenio-UPV. (p. 25).

Gaceta Oficial No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 2/2018 (GOC-2018-460-O25).

Marcelo, C. y Estebaranz, A. (1998). Modelos de colaboración entre la universidad y las escuelas en la formación del profesorado. Revista de Educación, (317): 97-120.

Medina Elizondo, M., Gutiérrez González, L., Molina Morejón, V. M., y Barquero Cabrero, J. D. (2016). Sistema de vinculación Universidad-Empresa: validación de su impacto económico y social. Revista Internacional, Administración y Finanzas, 9(1), 81-93.

Miguel Díaz-Canel Bermúdez: Discurso clausura del IV período de Sesiones de la Asamblea Nacional del Poder Popular, Periódico Granma, 21 de diciembre de 2019.

Ministerio de Justicia. (2018). Decreto Ley 358/2018. Entrega de tierras estatales ociosa en usufructo. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Extraordinaria, No.39.

Partido Comunista de Cuba, Abril del (2016). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta 2030: Propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos.

Ramírez, G., Ricardo, J. y García G., S. 2016. La gestión por competencias y el impacto de la capacitación. Documento pdf. [en línea] disponible en http://www.gestiopolis.com [Consultado en mayo de 2019].

Rev. Mendive vol.17 no.3 Pinar del Río jul.-set. 2019 Epub 02-Sep-2019. Mendive. Revista de Educación. Versión On-line ISSN 1815-7696.

Saltos Briones, G., Odriozola Guitart, S., y Ortiz Torres, M. (2018). La Vinculación Universidad-Empresa-Gobierno: Una Visión Histórica y Conceptual. Ensayo. Edición Continua, 9, 121-139.

Most read articles by the same author(s)